Tablice reklamowe wolnostojące, trwale powiązane z gruntem zgodnie z zapisami Prawa budowlanego stanowią budowle. Do montażu gablot reklamowych konieczne jest zatem pozwolenie na budowę. Przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt, który nie jest budynkiem ani elementem małej architektury. Osobną kategorię stanowią urządzenia reklamowe niezwiązane w sposób trwały z gruntem – wówczas do postawienia nośnika reklamy wystarczy zgłoszenie. Do tej kategorii zaliczane są urządzenia przenośne o małych gabarytach, które nie mają fundamentów ani konstrukcji nośnej.
Definicja reklamy została zwarta w ustawie o drogach publicznych. Zgodnie z nią za reklamę uważa się nośnik informacji reklamowych zawierający typowe dla budowli elementy, czyli fundamenty i konstrukcję nośną. Są to budowle w sposób trwały łączone z gruntem, budowane na podstawie pozwolenia na budowę. Budowlami są konstrukcje reklam wielkoformatowych, a do ich montażu w pobliżu dróg, konieczna może być zgoda zarządcy.
Tablice reklamowe mogą być kwalifikowane do małej architektury – doskonałym tego przykładem są wiaty przystankowe, kosze, gabloty informacyjne oraz różne elementy infrastruktury ogrodowej. Z założenia obiekty małej architektury mają służyć rekreacji i utrzymaniu porządku. A zatem tablica reklamowa może być elementem małej architektury ogrodowej wtedy, gdy pełni jeszcze jakiś funkcję poza reklamowymi. W takim przypadku obowiązuje uproszczona procedura i reklamę można stawiać na podstawie zgłoszenia. Ta sama ścieżka obowiązuje przy montażu reklam na budynkach.